Till senaste kommentaren

Dålig städningen och dålig hantering av reklamation

Hej,

Har nu efter 7 veckor inte fått lägenheten i det skick som det borde varit vid tillträdet gällande städning.
Valde att bortse från det mesta men eftersom det var något spillt under kylskåpet som även är monterat i ett inbyggnadsskåp så reklamerade jag bara det via mail till säljarna.
Städfirman kom igen och gjorde inte ett jättebra jobb och monterade dessutom tillbaka kylskåpet felaktigt. Har mailat säljarna även om detta men nu har det gått över två veckor utan att något har hänt.
Jag hävdar att det är avtalsbrott men är inte ute efter vite primärt, vill bara få det åtgärdat.

Kommentarer

  • Hej och tack för att du vänder dig till FMF!
    Mitt svar förutsätter att frågan om flyttstädning har reglerats i kontraktet mellan dig och säljaren. En köpare som är missnöjd med flyttstädningen bör inom skälig tid reklamera denna till säljaren, vilket du verkar ha gjort. Det är också bra om man har dokumenterat bristerna, eftersom dessa annars kan vara svåra att bevisa. Om säljaren inte avhjälper bristerna får köparen avhjälpa bristerna själv, betala kostnaden för detta och sedan vända sig till säljaren och begära ersättning för detta. Skulle säljaren vägra att ersätta köparen för dennes kostnader för avhjälpande, har köparen att vända sig till allmän domstol. I detta fall kan köparen hävda att bristerna är avhjälpta, varför det är bra om du har dokumenterat de omständigheter som fått dig att anse att den extra städningen inte var tillräcklig. Vad gäller monteringen av kylskåpet kan detta utgöra grund för skadestånd om du har lidit ekonomisk skada. Vi har ett faktablad om vad som normalt ingår i flyttstädning.

    FMF Förbundsjurist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.