Till senaste kommentaren

Dolt fel - inte svarat ärligt på frågeformulär från mäklare.

Jag köpte en bostadsrätt där säljaren uppgav att det inte var några fel med huset. Han hade fyllt i ett frågeformulär som mäklaren hade bett honom fylla i där han skriver att det inte är några problem med ventilation.

Dagen innan tillträdesdagen hade vi tillsyn tillsammans med föreningen där inspektören från föreningen upptäckte att ventliationen var trasig och hade inte varit igång på minst ett år. Säljaren förklarade att han visste om att ventilationen var trasig och att han kontaktat reparatör men fick inget svar tillbaka. Vi upptäckte även att fönstren skarvade pga fukt i lägenheten. Det var även mögel under trappan där rör förvaras.

Vi skrev nästa dag ett tillägskontrakt där vi kom överens att ventilationen skulle lagas omedelbart och att säljaren skulle stå för eventuella skador skador som uppkommit av att ventliationen har varit avstängd en längre tid.

En besiktare inspekterade huset och dokumenterade skadorna. Han skriver att dessa skador är pga fukt. Åtgärden som rekommenderas är att måla om fönster, och byta ut gipsskivan under trappa.

Förenigen rekommenderade att anlita deras hantverkare för att sedan fakturera dessa till säljaren.

Säljaren har nu kontaktat en advokat som säger att föreningen inte kan göra detta då skadorna sitter inne i huset vilket innebär att ärendet är mellan mig och säljare.

Nu är saken mellan mig och säljaren.

Hur ska jag gå vidare ifall han inte vill stå för dessa reparationer?
Han har inte svarat ärligt på mäklarens frågeformulär, både mäklare och inspektörer kan vittna på att säljaren förkarat att han visste om problemet. Dessutom har vi skrivit ett tillägskontrakt.

Kommentarer

  • Hej och tack för att du vänder dig till FMF med din fråga.

    Du rekommenderas att reklamera felet till säljaren så att du inte går miste om att göra gällande det vilket nämligen blir konsekvensen av att inte reklamera eller att reklamera för sent. I normalfallet måste ett fel ha haft en prispåverkan för att kunna göras gällande med framgång. Huruvida det i ditt fall har haft en prispåverkan är något som du har bevisbördan för. Når duinte en överenskommelse med säljaren eller om denne inte ärar sitt avtal rekommenderas du att anlita ett ombud för nästa steg blir då att stämma.
    FMF Konsumentkontakt

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.