Dolt fel

Hej,

För att kunna ställa min fråga måste jag förklara bakgrunden. Jag och min sambo köpte ett hus i slutet på augusti 2019. Samma dag vi fick nycklarna åkte vi till huset för att titta själva i lugn och ro och mäta osv. Då huset har två plan och vi är ”klara” på nedervåningen möts vi i trappen av en äcklig doft som kommer från badrummet. Ingen av oss kan placera vad för doft det är men vi antar att det är avloppen som inte använts på ett tag. Vi hörde av oss ca 1 vecka efter till säljarna då doften inte försvann och frågade de kände till den, vilket de såklart inte gjorde. Efter en tid fick vi tag på en besiktningsman för att undersöka om det var fukt, vilket han inte hittade. Dock sa han direkt när han kom in i badrummet att det luktade kattkiss, eftersom han själv har katt visste han det. Vi kunde också härleda lukten till springan ner i golvet där avloppet från handfatet går ned. Vi hade även hit en från Anticimex för att göra en huskoll som ingick i vår försäkring, han sa också att det luktade kattkiss. Båda dessa har även skrivit det i sina rapporter. Vi har även haft hit en snickare som tittat på jobbet och gett offert på allt för att fixa allt. Och säljaren har haft katt många år. Efter detta tog vi kontakt med mäklaren som hänvisade oss till säljarens dolda fel försäkringsbolag. Vi har nu haft kontakt och efter jag lämnat skriftligt vad felet är, pris på vad allt ska kosta för att återställa, säger de att vi måste bevisa exakt vad det är som luktar. Dvs, vi ska stå för kostnaden att öppna upp allt för att exakt kunna visa vad det är som luktar. Och då är det inte ens säkert att de ”godkänner” felet heller. Och då får vi stå för hela beloppet själva. Jag känner att vi har tillräckligt med bevis då 3 helt oberoende fackmän har sagt vad det är som luktar och vart ifrån det kommer. Inget av denna lukt fanns på visningen, eller när jag personligen hade genomgång av huset med besiktningsman innan vi köpte huset. Nu kommer min fråga, hur går vi vidare? Vi har nu bott med denna doft i snart 7 månader och varit tvungna att använda badrummet ändå. Kan man även stämma säljaren för sveda?
Tack på förhand




Kommentarer

  • Hej och tack för att du vänder dig till FMF med din fråga!
    Svaret på hur ni går vidare finner du om du klickar här

    Sveda och värk faller dock inom ramen för det som kallas ideellt skadestånd vilket inte är ersättningsgillt i enligt jordabalken.
    FMF Konsumentkontakt
  • Hej FMF,
    Jag tycker mig inte hitta något svar alls på min fråga, då de svar ni har gett där ger inget svar på hur jag går vidare efter säljarens försäkringsbolag har svarat mig. Utan svaret på de tidigare frågorna är bara hur man ska göra när man väl upptäckt felet, vilket jag redan gjort, som jag även beskrev. Utveckla gärna ett svar, Tack.

    J
  • Din fråga är hur ni går vidare. Svaret är att ni måste reklamera felet till säljarna. Om de bestrider ert krav rekommenderas ni att anlita ett juridiskt ombud för nästa steg blir att ansöka om stämning vid domstol.

    Vad gäller försäkringsbolaget kan man i vissa fall begära överprövning av dess första beslut. Vänd dig till försäkringsbolaget för information om hur man i sådant fall gör en sådan.
    FMF Konsumentkontakt

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.