Ej framfört bud

Hej,

Vid försäljning av vår lägenhet så uppstod det en rad konstigheter kring hur mäklaren agerade vilket ledde troligtvis till ett lägre slutpris. Vi undrar helt enkelt om det finns något vi kan göra för att få någon typ av ersättning för mäklarens agerande. Vi börjar med att beskriva händelseförloppet nedan:

Händelseförlopp
13:07 Förhandsbud på 5 150 000 kr där köpare inte har sett lägenheten, han vill se den vid 18:00 och skriva direkt där efter om allt i lägenheten överensstämmer med bilderna. Vi ber mäklaren höra av sig till samtliga intressenter som har visat intresse för att se om någon annan vill se lägenheten/lägga höre bud. Mäklaren säger att detta är självklart att han ska kolla med alla som har visat intresse och säga att vi kommer skriva på denna nivå om ingen annan lägger över.

18:00 Mäklaren visar bostaden för denna spekulant, säger till oss att det inte finns någon annan intresserad av lägenheten och att han rekommenderar oss att skriva på detta bud. Eftersom vi förutsätter att det inte finns någon annan som är intresserad, då mäklaren säger till oss att han har kontaktat alla som har visat intresse, och ingen vill lägga högre bud så bestämmer vi oss att sälja lägenhet på denna nivå.

18:30 Vi skriver på försäljningen och är klara vid 18:50-19:00

19:19 Mäklaren skickar ut ett sms till alla som har visat intresse genom deras system, "Hej, ett bud på 5 150 000 kr har lagts osett på xxxxxx 33 som säljarna gärna säljer till och vi kommer med största sannolikhet skriva kontrakt.. ville informera dig om det. Mvh mäklaren"

Svar på mäklarens sms: "Hej. tack för info. i så fall kan vi erbjuda 5,2. /budgivare"

Svar från mäklaren till budgivaren: "Allt gick jättesnabbt och jag hade en dialog med säljarna. Det är väldigt sällan jag skriver kontrakt innan allmänna visningar men i slutändan är det säljarnas beslut och med ett sådant här bra pris förstår jag deras val. Bostaden ovanför såldes förra veckan till priset 4 750 000kr... Förstår att du känner dig besviken. Jag kan hjälpa dig så gott jag kan med andra"

Svar på mäklarens sms: "Har ni skrivit kontrakt än? Vi kan höja mer. /Budgivare"

Svar från mäklaren till budgivaren: "Vi har precis skrivit kontrakt. mvh"

Svar på mäklarens sms: "Trist att du inte hörde av dig tidigare. Vi visade stort intresse från start och fick nekande svar till förhandsvisning. Trots detta säljs den på förhand utan att vi fick en ärlig chans. Känner mig faktiskt besviken."

Budgivaren ovan kontakta oss efter försäljningen och frågade om vi fick deras bud på 5 200 000 kr då budgivaren tyckte allt var väldigt märkligt och att de inte fick ihop hur vi han skriva mellan att de lade budet till att mäklaren skriver att lägenheten är såld. Detta uppdagades då och budgivaren skickade över konversationen de haft via sms. Mäklaren kontaktade alltså aldrig spekulanter som visat intresse som han nämnt till oss att han hade gjort, det fanns alltså spekulanter som ville betala mer men mäklaren verkade inte för att få ett så högt slutpris som möjligt, skickade ut sms om att vi kommer högst sannolikt skriva på 5 150 000 kr när lägenheten redan var såld.

Vi har pratat med mäklaren om detta och han skyller endast ifrån sig. Han blev helt ställd när vi visade konversationen han haft med budgivaren. Han skyller på strul med systemet som skickar ut sms, att budigvaren troligvis ändå aldrig hade fullföljt sitt bud på 5.2m. Vi tycker inte att det är upp till honom att avgöra utan att hans agerande inte är acceptabelt.

Vi är osäkra på om han rent juridiskt agerat korrekt och om det finns något vi kan göra för att få någon ersättning samt att undvika att andra säljare drabbas.

Mvh,
Daniel




Daniel Efverström Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej och tack för att du vänder dig till FMF med din fråga!

    En mäklare har en undantagslös skyldighet att vidarebefordra bud som hen har mottagit till sin uppdragsgivare. Det är korrekt som du anger, att det är säljaren som bestämmer vem hen säljer till och till vilket pris.

    Den som anser sig ha lidit skada av en fastighetsmäklares agerande kan få sin sak prövad av Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN). Deras kontaktuppgifter hittar du HÄR

    Du måste emellertid först vända dig till fastighetsmäklaren med ditt krav. Om hen bestrider kravet är hen skyldig att vidarebefordra ditt krav till sitt försäkringsbolag för erforderlig hantering. För frågor som rör FRN:s hantering av ärenden hänvisas du dit.
    FMF Konsumentkontakt

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.