Ersättningsskyldighet?

Hej, våra köpare har en vecka efter inflyttning hört av sig med klagomål på att det rinner dåligt i diskhon och att ett värmereglage är trasigt på en handdukstork i badrummet. Vi hade inte märkt av dessa fel innan vi flyttade ut. De önskar ta dit rörmokare och undrar om vi kan betala för det. Är vi skyldigt att betala något här?

Kommentarer

  • Hej!

    Jag tolkar din fråga som att den rör vem som bär ansvaret för att utreda huruvida fel föreligger i bostadsrätten. I normalfallet är det en kostnad som köparen får bära.
    FMF Konsumentkontakt
  • Ok tack, och om det utreds och man hittar fel, vem är ansvarig för kostnaden då?
    Mikael
  • Hej igen,

    En köpare av en bostadsrätt sägs ha rätt att förvänta sig att en renovering har gjorts med bostadsrättsföreningens tillstånd och att den har genomförts fackmannamässigt. Schematiskt kan sägas att en köpares befogade förväntningar korrelerar med bostadens ålder, skick och bruk. Ju nyare bostad, desto högre förväntningar och tvärtom. Felet måste i normalfallet vara prispåverkande för att en köpare ska kunna får ersättning. Det betyder att bostaden måste ha betingat ett annat värde om den hade sålts med vetskap om felet.

    Det är emellertid en domstol som till syvende och sist avgör vem som bär ansvaret för ett fel i bostadsrättten. Det beror alltså på de faktorer som redogjorts för ovan.

    FMF Konsumentkontakt

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.