Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan man hävda dolt fel 3 år efter försäljning?

Hej!

Jag sålde min lägenhet för nästan tre år sedan. Den var i toppskick, förutom badrummet som stambyttes 1991 och lite omodernt.

När jag köpte lägenheten för 7 år sedan så gjorde jag en ytlig renovering där jag bl a tog ut ett badkar och flyttade duschblandaren en liten bit så vi fick en normal dusch.

Nu, snart 3 år efter försäljningen, blev jag kontaktad av köparen som råkat ut för en vattenskada. Försäkringsbolaget hävdar att blandaren sitter på fel ställe och vill inte ersätta.

Köparen vill nu att jag ska rota fram den rör-firma som gjort jobbet så att det kan tas på deras försäkring, 7 år efter att arbetet är gjort, vilket känns som en svår väg fram. Alternativt vill han att jag finansierar en del av renoveringen han nu måste göra.

Vad gäller i denna situation?

/ Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas och tack för du vänder dig till FMF Konsument!

    Enligt 32 § köplagen ansvarar säljare för dolda fel i bostadsrätten i två år såtillvida inte säljaren har handlat vårdslöst eller i strid med tro och heder. En köpare kan dock inte avvakta med att reklamera felet till säljaren utan måste göra det inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet.  Av din fråga framgår att det har gått längre tid än två år varför jag bedömer köparens möjligheter att med framgång föra en talan om fel i bostadsrätt gentemot dig som små.
    FMF Konsumentkontakt
  • Hej!

    Tack för svar, då var det som jag trodde. Skönt att få det bekräftat.

    Vänliga hälsningar

    / Andreas
    Andreas
  • Hej,

    Jag har flyttat in i en bostadsrätt där rören under handfatet i badrummet börjar läcka när man använder kranen. Säljaren hävdar att det inte varit så tidigare och att han inte känner igen detta. Det är inte heller nåt vi upptäckte när vi spolade kranen på visningen, och säljaren har bott där fram till mitt tillträde. Jag upptäckte felet direkt när jag flyttade in, första gången jag använde kranen. Jag lyckas inte fixa felet själv. Vad gör jag nu?
    Nicklas
  • Hej och tack för att du vänder dig till FMF Konsument!
    Om man vill göra ett fel gällande mot en säljare, ska man reklamera felet. Information om detta hittar du här.
    FMF Förbundsjurist

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.