Porttelefon

Hej! Jag har precis köpt en ny lägenhet. Och det saknas en porttelefon till systemet att släppa upp besökare.. detta är ju något som alltid finns i en lägenhet så inget vi tänkt att undersöka under visningen. Jag har aldrig hört att någon köpt en lägenhet där säljaren tagit bort denna. Vi har hittat uttagen där denna suttit. Jag undrar om jag kan kräva säljaren på att kompensera mig för detta? Är ju ändå något som ”tillhör” själva lägenheten för den ska fungera felfritt. Jag kan inte hitta något om detta i bostadsrättsföreningens stadgar. Tacksam för hjälp! Vänligen Sara

Kommentarer

  • Hej Sara,

    I normalfallet betraktas porttelefon utgöra ett så kallat byggnadstillbehör. Den som anser att det föreligger ett fel i bostadsrätt har att reklamera felet till säljaren inom skälig tid från det att hen upptäckt felet eller bort upptäcka det.

    Mer information om hur du går till väga för att reklamera ett fel hittar du HÄR
    Information om vad som kan utgöra byggnadstillbehör hittar du ​HÄR​​​
    FMF Konsumentkontakt

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.